SOS: Η ιστορία του κώδικα που έσωσε και συνεχίζει να σώζει ζωές
Το σήμα κινδύνου του αλφαβήτου Μορς παραμένει ένα από τα εμβληματικότερα και διαχρονικότερα σύμβολα στην ιστορία της επικοινωνίας.
Σε έναν κόσμο όπου η επικοινωνία και η τεχνολογία εξελίσσονται με καταιγιστικούς ρυθμούς, είναι εντυπωσιακό ότι ένα σήμα που καθιερώθηκε πριν από έναν αιώνα εξακολουθεί να αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως το σύμβολο για παροχή βοήθειας.
Το SOS που γνωρίζουμε σήμερα επινοήθηκε με βάση τους κώδικες Μορς. Η υιοθέτηση και η παγκόσμια καθιέρωσή του αποτελούν μια συναρπαστική ιστορία τεχνολογίας, διεθνούς συνεργασίας και ανθρώπινης ανάγκης για ασφάλεια.
Στις αρχές του 20ού αιώνα, η ραδιοτηλεγραφία βρισκόταν σε αυτό που θα αποκαλούσαμε σήμερα «πρωτόγονη» φάση: περιορισμένο εύρος ζώνης, ισχυρός θόρυβος, συνεχείς παρεμβολές. Οι ναυτικοί έπρεπε να μπορούν να αναγνωρίσουν ένα σήμα κινδύνου ακόμη και μέσα σε χάος.
Η πρώτη εμφάνιση της ιδέας καταγράφεται στη Γερμανία. Το 1905, σε μια εποχή κατά την οποία τα γερμανικά πλοία χρησιμοποιούσαν τον ασύρματο της Telefunken, η κυβέρνηση θέλησε να δημιουργήσει ένα ενιαίο σήμα κινδύνου για τη ναυτιλία.
Το μοτίβο του πολύ εύκολο: τρεις τελείες, τρεις παύλες, τρεις τελείες. Στη γλώσσα του Μορς αποδίδεται ως εξής:··· – – – ···.
Πρόκειται για ένα από τα πλέον διακριτά, συμμετρικά σύμβολα που δεν μπορεί να παρερμηνευτεί. Ακόμη και όταν το σήμα ακουγόταν «παραμορφωμένο» όταν υπήρχαν παρεμβολές, η χαρακτηριστική «ρυθμική υπογραφή» του ξεχώριζε.
Οι διεθνείς ορολογίες και η τελική υιοθέτηση
Μέχρι το 1906 όπου πραγματοποιήθηκε η Διεθνής Ραδιοτηλεγραφική Συνδιάσκεψη, τα κράτη χρησιμοποιούσαν τους δικούς τους κώδικες κάτι που προβλημάτιζε αφού στη θάλασσα, τα δευτερόλεπτα μετρούν και η σύγχυση θα μπορούσε να κοστίσει ζωές.
Μέχρι τότε, η Βρετανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών Marconi χρησιμοποιούσε το σήμα "CQD" (Come Quick Danger), οι Γάλλοι το "Pan-pan" (από τη λέξη panne που σημαίνει βλάβη).
Στη συνδιάσκεψη όμως τέθηκε και το καίριο ζήτημα για την υιοθέτηση ενός ενιαίου σήματος κινδύνου. Ήταν σαφές ότι η απουσία κοινής συνεννόησης μπορούσε να αποβεί μοιραία.
Έτσι λοιπόν, το SOS έγινε το νέο, επίσημο διεθνές σήμα έκτακτης ανάγκης, και η απόφαση τέθηκε σε εφαρμογή την 1η Ιουλίου 1908.
Αυτό δεν σημαίνει ότι εξαφανίστηκαν αμέσως όλα τα παλαιότερα σήματα. Στην πραγματικότητα, η μετάβαση χρειάστηκε χρόνια. Η βρετανική Marconi συνέχισε για αρκετό διάστημα να χρησιμοποιεί το CQD.
Το ναυάγιο του Τιτανικού
Η μεγάλη καμπή ήρθε το 1912. Τον Απρίλιο εκείνου του έτους, ο κόσμος συγκλονίζεται από το ναυάγιο του Τιτανικού. Στο δωμάτιο ασυρμάτου του υπερωκεάνιου, ο χειριστής Τζακ Φίλιπς αρχικά στέλνει το πατροπαράδοτο CQD. Αργότερα, και ύστερα από παρότρυνση του δεύτερου χειριστή, Χάρολντ Μπράιντ, αρχίζει να εκπέμπει και το νεότερο SOS, έτσι ώστε όλα τα πλοία της περιοχής -ανεξάρτητα από το σύστημα που χρησιμοποιούσαν- να μπορούν να αναγνωρίσουν το μήνυμα.
Η μετάδοση του SOS από τον Τιτανικό απέκτησε σχεδόν μυθικό χαρακτήρα και συνέβαλε όσο τίποτε άλλο στη διάδοσή του. Από την ημέρα εκείνη, το νέο σήμα έγινε παγκοσμίως γνωστό.
Μετά το 1912, η υιοθέτηση του SOS ήταν πλέον αναπόφευκτη. Σταδιακά, τα κράτη εγκατέλειψαν τα δικά τους σήματα και δέχθηκαν το διεθνές πρότυπο. Στα μεσοπολεμικά χρόνια, η χρήση του δεν περιοριζόταν μόνο στη θάλασσα.
SOS vs Mayday
Η λέξη Mayday (σήμα κινδύνου) επινοήθηκε ως σήμα κινδύνου στις αρχές της δεκαετίας του 1920 από τον Frederick Stanley Mockford, αξιωματικό υπεύθυνο ασυρμάτου στο αεροδρόμιο Croydon της Αγγλίας.
Του ζητήθηκε να σκεφτεί μια λέξη που θα υποδήλωνε κίνδυνο και θα γινόταν εύκολα κατανοητή από όλους τους πιλότους και το προσωπικό εδάφους σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Δεδομένου ότι μεγάλο μέρος της εναέριας κυκλοφορίας εκείνη την εποχή ήταν μεταξύ Croydon και αεροδρομίου Le Bourget στο Παρίσι, πρότεινε τον όρο mayday, το φωνητικό αντίστοιχο του γαλλικού m'aider.
Κοιτάζοντάς το μέσα από το πρίσμα της γαλλικής γραμματικής, μπορεί να είναι μια συντομογραφία του "venez m'aider" (δηλαδή «ελάτε να με βοηθήσετε»). Μετά από δοκιμές, η νέα λέξη εισήχθη αποκλειστικά για τις πτήσεις μέσω της Μάγχης τον Φεβρουάριο του 1923 απορρίπτοντας το SOS.
Ο λόγος είναι ότι ο κώδικας Μορς δεν θεωρήθηκε κατάλληλος για φωνητική επικοινωνία, «[εξαιτίας] της δυσκολίας διάκρισης του γράμματος "S" μέσω τηλεφώνου».
Το 1927, η Διεθνής Σύμβαση Ραδιοτηλεγραφίας της Ουάσιγκτον υιοθέτησε τη φωνητική κλήση mayday ως κλήση κινδύνου ραδιοτηλεφώνου συμπληρωματικά του σήματος SOS.
Έτσι λοιπόν, ο πιλότος που εκπέμπει σήμα κινδύνου θα πρέπει να πει "Mayday Mayday Mayday" και στη συνέχεια να δώσει τα στοιχεία του αεροσκάφους, τον λόγο της έκτακτης ανάγκης, την τοποθεσία στην οποία βρίσκεται και τον προορισμό, τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν, το υψόμετρο, το υπόλοιπο καυσίμου σε λεπτά και τον αριθμό επιβαινόντων.
Ένα διαχρονικό σήμα που καθιερώθηκε
Το ενδιαφέρον είναι ότι το SOS δεν περιορίστηκε ποτέ μόνο στο ραδιόφωνο. Αντίθετα, υιοθετήθηκε πολύμορφο σήμα καθώς μπορούσε να μεταδοθεί με φωτεινά σήματα, με σφυρίγματα, με χτυπήματα, με φακό, ακόμη και με γραπτή ένδειξη στην άμμο. Το απλό μοτίβο 3–3–3 προσέφερε έναν κώδικα που μπορούσε να αναπαραχθεί σχεδόν με οποιοδήποτε μέσο.
Καθώς η τεχνολογία των επικοινωνιών εξελισσόταν, ειδικά μετά το 1960, το παραδοσιακό αλφάβητο Μορς άρχισε να υποχωρεί. Η ανάπτυξη νέων, αυτοματοποιημένων συστημάτων εντοπισμού και επικοινωνίας κινδύνου οδήγησε σταδιακά στην εγκατάλειψη της κλασικής ραδιοτηλεγραφίας.
Το καθοριστικό βήμα ήρθε το 1999, όταν τέθηκε πλήρως σε λειτουργία το GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System), ένα ψηφιακό, διεθνώς συντονισμένο σύστημα που αντικατέστησε επίσημα τη χρήση του SOS μέσω Μορς για τις εμπορικές και επιβατικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
Παρόλα αυτά, το SOS δεν εξαφανίστηκε. Στις επίσημες ναυτικές επιχειρήσεις, μπορεί να μην αποτελεί πλέον το πρωτεύον σήμα κινδύνου, όμως στην καθημερινή κουλτούρα και στις ανεπίσημες χρήσεις παραμένει ισχυρό. Ο κόσμος το γνωρίζει, το αναγνωρίζει και το χρησιμοποιεί όταν χρειάζεται να εκπέμψει ένα σαφές, άμεσο μήνυμα κινδύνου. Εξάλλου, κανένα άλλο σήμα δεν έχει την ιστορική βαρύτητα, την απλότητα και τη διαχρονική αναγνωρισιμότητα του SOS.
Τελικά, τι σημαίνει SOS;
Παρά την ευρεία διάδοση του μύθου ότι προέρχεται από τις φράσεις "Save Our Souls" ή "Save Our Ship", η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Οι συγκεκριμένες φράσεις εμφανίστηκαν πολλά χρόνια μετά από την επινόησή του αφού τα τρία γράμματα ταίριαζαν με τις λέξεις που αποδόθηκαν.
Στην πραγματικότητα, το SOS δεν σχεδιάστηκε ποτέ ώστε να σχηματίζει κάποια λέξη ή να μεταφέρει νοηματικά ένα λεκτικό μήνυμα. Επιλέχθηκε αποκλειστικά για την τεχνική του αρτιότητα αφού ήταν ένα από τα πιο διακριτά, συμμετρικά και εύκολα αναγνωρίσιμα σήματα στο αλφάβητο Μορς.
Οι δημιουργοί του δεν αναζητούσαν μια σύντομη φράση αλλά ένα πρότυπο σήμα που να ξεχωρίζει με απόλυτη σαφήνεια, ανεξάρτητα από τη γλώσσα, τη χώρα ή το σύστημα ασυρμάτου που χρησιμοποιούσε κάθε πλοίο. Έτσι, οι εκ των υστέρων ερμηνείες του τύπου είναι στην ουσία λαϊκές επινοήσεις σε μια προσπάθεια να αποδοθεί νοηματικό βάθος σε ένα καθαρά τεχνικό μοτίβο.